۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
معرفی دانشگاه خصوصی همدرد

کراچی: دانشگاه همدرد یکی از موسسه های آموزشی و تحقیقاتی خصوصی معتبر، مهم و بزرگ پاکستان دارای پردیس هایی درکراچی، اسلام آباد است. این دانشگاه توسط حکیم سعید از شخصیتهای علمی فرهنگی برجسته پاکستان، بیانگذار و رئیس بنیاد همدرد تأسیس شد۔

این یکی از نخستین موسسات آموزش عالی خصوصی در پاکستان و همچنین بزرگترین دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در شهر کراچی است که مساحت پردیس آن بیش از 350هکتار است۔ کتابخانه مرکزی دانشگاه همدرد "بیت الحکمه" یکی از بزرگترین کتابخانه های تحقیقاتی در جنوب آسیا با مجموعه ای از بیش از نیم میلیون کتاب است که قدمت برخی از آنها به قرن هفدهم میلادی باز می گردد۔ این دانشگاه شامل هشت دانشکده، نه موسسه تحقیقاتی، سه بیمارستان بزرگ وابسته به دانشکده پزشکی و سه موسسه مهندسی وابسته است.

برنامه‌های اصلی دانشگاه همدرد باتایید و تصویب کمیسیون آموزش عالی، شورای مهندسی پاکستان، شورای پزشکی ودندان پزشکی پاکستان، شورای دادگستری پاکستان، شرکت ملی مخابرات و شورای داروسازی پاکستان ارایه می شود۔

معرفی دانشگاه خصوصی همدرد

تاریخ

دانشگاه همدرد در 9 اکتبر1991میلادی تحت لایحه قانونی مربوط به آموزش عالی مجلس ایالت سند تأسیس شد۔  حکیم سعید، رئیس کل و موسس دانشگاه همدرد، مدتها در تلاش تأسیس مؤسسه آموزش عالی بخش خصوصی باکیفیت در پاکستان بودندکه مجوز آن را از غلام اسحق خان رئیس جمهور وقت در مراسمی باشکوه دریافت کرد. نام این دانشگاه به افتخار سازمان بشردوستانه و آموزشی حکیم سعید، "بنیاد همدرد" گرفته شده است.

به منظور تاسیس دانشگاه همدرد، قطعه زمینی به مساحت 178هکتار در مدینه الحکمه اختصاص داده شد و بالآخر ساخت و ساز "شهر آموزش علم و فرهنگ" در محله "بند مراد"، نزدیکی شهرک گداپ در کراچی شروع گردید.مساحت کلی مدینه الحکمه 350 جریب است که علاوه بر مؤسسات دانشگاه، باغ همدرد، ورزشگاه، مدرسه دبیرستانی، دانشکده عمومی همدرد و کتابخانه مرکزی بیت الحکمه را شامل می شود. این مؤسسات به عنوان بخشهای مهم مجموعه همدرد فعالیت می کنند و آموزش را از سطح ابتدایی تا متوسطه و عالی ارائه می دهند.

معرفی دانشگاه خصوصی همدرد

مؤسسه آموزش و پرورش، دانشکده علوم اجتماعی و کالج طب شرقی از اولین مؤسسات دانشگاه همدرد هستند. مؤسسات دیگری که در مراحل بعدی ظاهر شدند عبارتند از دانشکده پزشکی و دندان پزشکی، مؤسسه علوم مدیریت، مؤسسه فناوری مهندسی، دانشکده علوم و فناوری مهندسی، مؤسسه فناوری عثمان، دانشکده حقوق، مؤسسه داروشناسی، دانشکده علوم، مؤسسه تحقیقاتی بیت الحکمه، و آکادمی شبکه ای شرکت سیستم اطلاعات رایانه ای منطقه ای (سیسکو).

در سال 1996، اولین پردیس شهری دانشگاه همدرد در منطقه آدام جی نگر کراچی تأسیس شد، بعداً، یک پردیس شهری دیگرکه برنامه های عصری را اجرا می کند در"مسکن تعاونی کارمندان پاکستان کراچی آغاز شد. تعداد پردیس ها با تأسیس پردیس های اسلام آباد به ترتیب در سال 1998 و 2000 افزایش یافت. در طول این دوره، پنج موسسه آموزشی مستقر در لاهور، اسلام آباد و کراچی که آموزش حرفه ای را ارائه می کردند، به دانشگاه وابسته شدند.

پردیس های دانشگاه همدرد در کراچی

دانشگاه همدرد دارای چهار پردیس بزرگ در دو شهر اصلی پاکستان است: سه پردیس در کراچی (مرکزمالی پاکستان) و یکی در اسلام آباد پایتخت پاکستان است.

معرفی دانشگاه خصوصی همدرد

پردیس اصلی دانشگاه همدرد در مجاورت مرز سند - بلوچستان، در 28 کیلومتری مرکز تجاری کراچی، در بزرگراه اصلی، منتهی به سد مراد خان قرار دارد. پردیس اصلی دارای موسسات و دانشکده هایی ذیل است:

موسسه فناوری اطلاعات

موسسه علوم مدیریت

دانشکده طب شرقی

دانشکده بهداشت و علوم پزشکی

دانشکده علوم محیطی

دانشکده علوم انسانی

دانشکده علوم داروسازی

پردیس دانشگاه همدرد در اسلام آباد

معرفی دانشگاه خصوصی همدرد

پردیس اصلی دانشگاه همدرد اسلام آباد در جاده کوری اسلام آباد واقع شده است که در مساحتی به وسعت 10 هکتار است. دانشگاه همدرد اسلام آباد همچنین دارای یک پردیس شهری در نزدیکی China Chowk(چهار راه چین) است. پردیس اسلام آباد در سال 1998در یک ساختمان کوچک در منطقهF8  شروع به کار کرد. پردیس اسلام آباد دارای سه موسسه است:

 موسسه فناوری اطلاعات همدرد

 موسسه علوم مدیریت همدرد

موسسه علوم دارویی همدرد

مؤسسه داروسازی همدرد و مؤسسه علوم مدیریت همدرد در اردیبهشت 1398به پردیس اصلی منتقل شدند، در حالی که مؤسسه مهندسی و فناوری همدرد اواخر سال جاری تغییر خواهد کرد. دانشگاه همدرد از طریق موسسات/ دانشکده های خود که در پردیس ها مستقر هستند، تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهد.

دانشکده علوم فنی و مهندسی

دانشکده علوم فنی و مهندسی مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا را از طریق سه موسسه خود ارائه می دهد: دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم مهندسی و فناوری اطلاعات، موسسه مهندسی و فناوری همدرد - کراچی و موسسه مهندسی و فناوری همدرد - اسلام آباد.

دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم مهندسی و فناوری اطلاعات

این دانشکده درسال1376با نام موسسه فناوری اطلاعات همدرد تاسیس شد، بعدها به دلیل تمرکز اصلی بر برنامه های تحصیلات تکمیلی، به دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم مهندسی و فناوری اطلاعات تغییر نام داد. این موسسه در ابتدا، با دوره های کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات شروع به کار کرد. در پاییز2002، برنامه کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار معرفی شد. اخیراً برنامه های پیش دکترا و دکترا در حال ارائه است.

دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم مهندسی و فناوری اطلاعات برنامه های تحصیلات تکمیلی و تحقیقاتی زیر را ارائه می دهد:

کارشناسی ارشد علوم/ دکترا

مهندسی الکترونیک

مهندسی مخابرات

مهندسی انرژی

کنترل و اتوماسیون

پردازش سیگنال

 فناوری اطلاعات

 مهندسی نرم افزار

علوم مخابرات

 علوم محیطی

 دوره های دکتری/ متفرقه

دکتری علوم محیطی

 دکتری علوم کامپیوتر

 دکتری مهندسی کامپیوتر

 دکتری مهندسی برق

 دکتری مهندسی الکترونیک

 دکتری فناوری اطلاعات

 دکتری مهندسی مخابرات

دکتری مهندسی نرم افزار

و سایر گواهینامه ها و دوره های کوتاه مدت مانند برنامه نویسی وب و غیره.

موسسه فناوری مهندسی همدرد

موسسه فناوری مهندسی همدرد کراچی در سال 1997 در پردیس اصلی تاسیس شد. در ابتدا فقط برنامه های تحصیلات تکمیلی را ارائه می کرد. بعداً تحصیلات تکمیلی زیر نظر مؤسسه دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم مهندسی و فناوری اطلاعات ارائه شد. موسسه فناوری مهندسی همدرد - کراچی فقط برای دوره های کارشناسی اختصاص داده شده است. این موسسه برنامه های زیر را ارائه می دهد:

کارشناسی مهندسی:

لیسانس مهندسی پزشکی

لیسانس مهندسی کامپیوتر-سیستم

لیسانس مهندسی برق

لیسانس مهندسی الکترونیک

لیسانس مهندسی انرژی

لیسانس مهندسی صنایع

لیسانس مهندسی مکانیک

لیسانس مهندسی مخابرات

لیسانس مهندسی پلیمر

لیسانس مهندسی نساجی

کارشناسی علوم:

لیسانس علوم کامپیوتر

لیسانس علوم مهندسی نرم افزار

لیسانس علوم تکنولوژی چند رسانه ای

لیسانس علوم فناوری اطلاعات

لیسانس علوم پزشکی قانونی دیجیتال و امنیت سایبری

لیسانس علوم ارتباطات و شبکه

دانشکده علوم محیطی مدرک کارشناسی را در مدیریت محیط زیست و انرژی و دانشکده علوم مدیریت مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و علوم مدیریت را ارائه می دهد.

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی در سال 1992 افتتاح شد. این دانشکده مدارک خود را از طریق موسسه آموزش و علوم اجتماعی همدرد که به عنوان اولین مؤسسه تشکیل دهنده پردیس اصلی دانشگاه همدرد تأسیس شد، ارائه می دهد. موسسه آموزشی و علوم اجتماعی همدرد مدرک تحصیلی را تا مقطع لیسانس ارائه می دهد.

دانشکده طب شرقی کراچی

دانشکده طب شرقی آموزش هایی را در زمینه طب گیاهی ارائه می دهد که امروزه در بسیاری از کشورهای اسلامی ادامه دارد. دانشکده طب شرقی «به منظور تولید فارغ التحصیلان با دانش طب شرقی با آخرین فناوری تشخیص و روش های نوین مدیریت بیماری ها و مراقبت های بهداشتی» تأسیس شد. پژوهشکده طب شرقی همدرد طبق مصوبه شورای علمی در تاریخ 24 فروردین 1387 در دانشکده طب شرقی گنجانده شد. در حال حاضر این دانشکده مدارک زیر را ارائه می دهد:

لیسانس طب و جراحی شرق (پنج سال)

لیسانس طب و جراحی شرق (سه سال)

پیش دکترا و دکتری در طب شرقی:

مدارک ارائه شده توسط دانشکده طب شرقی از سوی شورای ملی طب شرقی، وزارت بهداشت - دولت پاکستان و توسط کمیسیون آموزش عالی، اسلام آباد تایید شده است.

دانشکده بهداشت و علوم پزشکی

دانشکده بهداشت و علوم پزشکی برنامه های آموزشی را در مقطع کارشناسی پزشکی و دندانپزشکی ارائه می دهد. کالج پزشکی و دندانپزشکی همدارد توسط شورای پزشکی و دندانپزشکی پاکستان، سازمان بهداشت جهانی، هیئت پزشکی کالیفرنیا (ایالات متحده آمریکا) و بنیاد پیشرفت آموزش و تحقیقات پزشکی بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

دانشکده مطالعات حقوق دانشگاه همدرد:

دانشکده مطالعات حقوق به عنوان یکی از مؤسسه های مهم دانشگاه همدرد، در ژانویه 2001، به ابتکار قاضی (ر) اجمل میاں رئیس اسبق قوه قضائیه، معاون وقت رئیس جمهور پاکستان و رئیس اسبق دانشگاه همدرد، افتتاح شد. دانشکده مطالعات حقوق مدرک لیسانس حقوق به دانشجویان  حقوق همدرد ارائه می دهد.

دانشکده داروسازی

دانشکده داروسازی در سال 1997 تأسیس شد. این دانشکده در ابتدا برنامه های زیر را در مرحله اولیه خود (1997-2001) ارائه کرد:

کارشناسی داروسازی

کارشناسی ارشد داروسازی

پیش دکترا و دکتری فارماکولوژی و اقدامات بالینی

پیش دکترا و دکتری داروسازی

 پیش دکترا و دکترا فارماکوگنوزی

پیش دکترا و دکتری فارما شیمی

دانشکده داروسازی در سال 2001، یک برنامه نوآورانه کارشناسی ارشد مدیریت تجاری داروسازی را که ترکیبی از علوم دارویی و مدیریت تجاری بود، برای اولین بار در پاکستان معرفی کرد. شورای داروسازی پاکستان وکمیسیون آموزش عالی با درنظرگرفتن روندهای جهانی درحال تغییر و پیشرفت در علوم دارویی، برنامه درسی داروسازی را ارتقا داده و برنامه های پیشرفته کارشناسی ارشد را در این رشته معرفی کرده اند.

معرفی دانشگاه خصوصی همدرد

حکیم محمد سعید بنیانگذار و نخستین رئیس دانشگاه همدرد

معرفی دانشگاه خصوصی همدرد

خانم سعدیه راشد دخترحکیم سعید و رئیس کنونی دانشگاه همدرد

معرفی دانشگاه خصوصی همدرد

پروفسور دکتر سید شبیب الحسن معاون رئیس دانشگاه همدرد

منابع:

https://www.hamdard.com.pk/

https://www.hamdard.edu.pk/

https://jamiahamdard.edu/

https://en.wikipedia.org/wiki/Hamdard_Pakistan

https://www.facebook.com/Hamdardpkofficial/

https://www.instagram.com/hamdardpakistan/?hl=en

کد خبر 20078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =